0 (212) 386 33 06
0 (533) 516 95 16
Karbonhidratlar ve Görevleri
Karbonhidratlar ve Görevleri

Karbonhidratlar vücuda enerji sağlayan besin öğelerinden biridir. 1 gr karbonhidrat4 kkal enerji verir.Karbonhidratlar besinlerimizde en çok bulunan besin öğesidir.Normal diyet alan ,yetişkinlerde enerjinin %55-60 ı karbonhidratlardan sağlanmalıdır.

Karbonhidratlar , enerji kaynağı olarak bedenin kullanabileceği en iyi yakıttır. Karbonhidratlar ; kendi aralarında basit karbonhidratlar (basit  şekerler= monosakkaritler:meyve şekeri vb), birleşik  karbonhidratlar (Birleşik şekerler= disakkaritler çay şekeriç ,süt şekeri vb.) ve kompleks karbonhidratlar( nişasta ,vb) olarak gruplandırılırlar.

Özellikle kompleks karbonhidratların ve kaynaklarının , daha sağlıklı besinler olduğu bilinmektedir.Bu nedenle mümkün olduğunca kompleks karbonhidratlar( kepekli doğal taş değirmen unu ,kepekli esmer pirinç işlenmemiş pancar şekeri ,meyveler ,sebzeler ) kullanmalı ,daha az sağlıklı olan  işlenmiş karbonidratlardan (beyaz şeker,beyaz un,reçel,patates püresi ve cipsi) kaçınılmalıdır.

Karbonhidratlarda bulunan lifler,karbonhidratların en sağlıklı parçaları ,vitamin ,mineral ve birçok doğal antioksidanın taşıyıcısı olduğundan rafine edilmemiş kompleks karbonhidratların besin değeri yüksektir.

GLİSEMİK İNDEKS (Gİ): 

Yenilen herhangi besinin kan şekerini yükseltme yeteneğine denir. Tükettiğimiz bir besin, kan şekerini uzun zaman ve ve az miktarda yükseltiyorsa besinin Gİ okadar düşük denir.Glisemik indeksin yükselmesini birçok etken tetikler:pişirme şekli, nişasta içeriği,protein yağ içeriği, lifiçeriği, hazırlama şekli.

Glisemik indeksi yüksek karbonhidratlar  ( glukoz,beyaz ekmek, kuru üzüm, yulaf ekmeği,muz, kahvaltılık gevrekleri vb ) kana tamamen ve hemen karıştıklarından kan şekerinde ani yükselmelere ,ani insülin yanıtlarına yol açarlar ve pek tercih edilmezler.

Glisemik indeksi düşük olanlar bol lifli sebzeler ,meyveler ,kepekli ekmekler ,işlenmemiş pirinçde bulunan glukoz ,dolaşım sistemlerine daha ağır ve daha küçük miktarlarda ,pankreas bezinden yoğun insülin salgılanmasına, neden olmadan girer.

SONUÇTA   kan şekerinizde  ani oynamalar oluşmaz ve pankreasınız yorgun düşmez .Özellikle sık sık ve küçük porsiyonlar halinde tüketilen kompleks karbonhidratlar,  zengin bir menü ile beslenme ile kan şekerini pek değiştirmediğinden açlık hissetmez ,sık ve düzensiz yenen yoğun kalorili yiyeceklere yönelmez ve kilo almazsınız.

KARBONHİDRATLARIN GÖREVLERİ

Karbonhidratların vücudumuzdaki görevlerini şöyle sıralamak mümkündür:

•    Karbonhidratların en önemli görevi enerjiyi oluşturmaktadır. 1 g karbonhidrat 4 kcal verir. Beyin, sinir sistemi ve alyuvarlar normal şartlarda enerji kaynağı olarak yalnızca bir karbonhidrat türü olan glikozu kullanır.
•    Karbonhidratlar vücutta depolanabilmektedir. Fazla alındığında yağa dönüştürülür.
•    Karbonhidtarların yeterli miktarda alınması, proteinlerin enerji amacıyla kullanılmasını önler.
•    Su ve elektrolitlerin vücutta yeterince bulunmasını sağlar.
•    Kanın asit-baz dengesinin korumanda yardımcıdır.  Çok düşük miktarda karbonhidrat alındığında bu denge bozulur.
•    Karbonhidratların bir türü olan posa-lif, bağırsakların çalışmasını artırarak dışkılamayı kolaylaştırır ve böylece kabızlığı önler.



E-Bülten
Yeni yayınlanan bilgilerden haberdar olmak ve e-bülten almak istiyorsanız aşağıdaki formu doldurup bize yollayabilirsiniz.
Ad Soyad  
E-Posta Adresi    
Sosyal Medya
Nutri Smart
Aşağıda yer alan sosyal medya kanallarından da bizleri takip edebilirsiniz.

facebook facebook
twitter twitter


Nutri Smart by Gonca Güzel
Her Hakkı Saklıdır © 2005